Vi arbejder ud fra Marte Meo-metoden.
Marte Meo metoden er en videobaseret metode, der bygger på principperne for udviklingsstøttende
kommunikation.
Marte Meo metoden er en meget konkret og løsningsorienteret metode, hvor vejledningen tager
udgangspunkt i de ressourcer, der i forvejen er til stede hos personerne.
Videoen bruges som arbejdsredskab. Videooptagelse og analyse af samspil i almindelige dagligdags
situationer gør det muligt at få øje på barnets sociale kompetencer m.m. og herfra sætte nye mål for hensigtsmæssig udvikling og samspil - trin for trin.
I analysen fokuseres på:
• Hvad kan barnet allerede, og hvad viser optagelsen, at barnet/personen har brug for at lære,
• Hvad gør den voksne/hjælperen allerede, som er støttende for barnets udvikling,
• Hvad har den voksne/hjælperen brug for at få informationer om at gøre noget mere af eller
gøre på en bestemt måde for at hjælpe barnet videre i sin udvikling.
Informationer videregives til den voksne med afsæt i fastfrosne, udvalgte klip fra
videooptagelse af aktørernes egen kommunikation og med konkrete handleanvisninger, som kan
forbedre samspillet og støtte udviklingen.
Vi arbejder ud fra følgende elementer
- At se barnet - Det giver den voksne mulighed for at se, hvad barnet aktuelt er optaget af og derved kunne støtte barnet bedst muligt. Samt hverken at under eller overstimulere barnet.
- At følge barnet - Det er den største anerkendelse barnet kan møde. Og så fremmer det barnets socialitet, individualitet, kreativitet og empati.
- At bekræfte barnet – Barnet oplever mestring og derved glæde og stolthed, hvilket giver en bedre selvregistrering. Det giver barnet lyst til at tage flere initiativer.
- At benævne barnet – Det hjælper barnet til at præsentere sig selv/sætte ord på sig selv. Og det er med til at styrke barnets sprog.
- At udvælge for barnet – Fortælle barnet hvad det må fremfor hvad det ikke må. Det er med til at give bedre adfærdsmodeller hos barnet, samt forhindrer dårligt selvværd og selvtillid.
- At vente på barnet – Når vi venter på barnet, giver det tid og ro til refleksion og barnet har mulighed for at lagre ny viden. Vi kan se hvad barnet behøver, og derved stimulere på niveau.
- At kæde børnene sammen – Det hjælper til at barnet bliver socialt opmærksom og det kan give barnet legemodeller/ideer.
- En tydelig start og slut – Hjælper til at barnet bliver opmærksom og klar, samt afslutte en handling, hvilket giver overblik. Så der er sammenhæng i tid og sted.
- At sætte ord på sig selv som voksen – Det giver barnet forudsigelighed og giver mulighed for barnet at samarbejde med den voksne, fordi det ved hvad der skal samarbejdes omkring.
- Positiv ledelse – De voksne skaber kontakt før opgave, da det er fundamentet for samspil. Ved god stemning og et trygt miljø, lærer barnet hurtigere og nemmere. Ved god ledelse fra de voksne bliver barnet trygt når den voksne tager ansvar når det er nødvendigt.
Marte Meo metoden er udviklet af hollænderen Maria Aarts. Metoden er blevet kendt og udbredt i
Danmark siden 1994, og den anvendes i familier, i dagplejen, i daginstitutioner, på
døgninstitutioner, på uddannelsesinstitutioner og senest er skolen kommet til.
Læs mere om Marte Meo metoden (åbner i nyt vindue)