Hvad er Marte Meo?

Vi arbejder ud fra Marte Meo-metoden.

Vi har implementeret Marte Meo udviklingsstøttende principper i vores pædagogiske praksis. I Marte Meo tager man udgangspunkt i hvad man gør godt – der er fokus på muligheder frem for begrænsninger.

Metoden har fokus på samspil i almindelige dagligdags situationer og gør det muligt at få øje på barnets ressourcer og herfra arbejde mod hensigtsmæssig udvikling og samspil.

Metoden er et redskab til at få øje på:

Hvad barnet allerede mestrer, og hvad det har brug for hjælp til.
Hvad den voksne allerede gør, som er udviklingsstøttende for barnet.
Hvad den voksne har brug for at gøre mere af, eller gøre på en bestemt måde for at hjælpe barnet videre i sin udvikling.

Via Marte Meo metoden er det blandt andet muligt at støtte op om selvværd – herunder selvfølelse og selvtillid - sociale kompetencer, empati, koncentration, vitalitet, sprog og impulsstyring.

Desuden kan Marte Meo bruges til at få øje på de læringsprocesser, børnene er optaget af. Ved at analysere disse, får vi viden om barnets læringspotentialer og kan understøtte læringsprocesserne samt sikre den mest optimale læring.

I Oceanet har vi fem uddannede Marte Meo terapeuter og to under uddannelsen.

Vi arbejder ud fra følgende elementer

  • At se barnet - Det giver den voksne mulighed for at se, hvad barnet aktuelt er optaget af og derved kunne støtte barnet bedst muligt. Samt hverken at under eller overstimulere barnet.
  • At følge barnet - Det er den største anerkendelse barnet kan møde. Og så fremmer det barnets socialitet, individualitet, kreativitet og empati.
  • At bekræfte barnet – Barnet oplever mestring og derved glæde og stolthed, hvilket giver en bedre selvregistrering. Det giver barnet lyst til at tage flere initiativer.
  • At benævne barnet – Det hjælper barnet til at præsentere sig selv/sætte ord på sig selv. Og det er med til at styrke barnets sprog.
  • At udvælge for barnet – Fortælle barnet hvad det må fremfor hvad det ikke må. Det er med til at give bedre adfærdsmodeller hos barnet, samt forhindrer dårligt selvværd og selvtillid.
  • At vente på barnet – Når vi venter på barnet, giver det tid og ro til refleksion og barnet har mulighed for at lagre ny viden. Vi kan se hvad barnet behøver, og derved stimulere på niveau.
  • At kæde børnene sammen – Det hjælper til at barnet bliver socialt opmærksom og det kan give barnet legemodeller/ideer.
  • En tydelig start og slut – Hjælper til at barnet bliver opmærksom og klar, samt afslutte en handling, hvilket giver overblik. Så der er sammenhæng i tid og sted.
  • At sætte ord på sig selv som voksen – Det giver barnet forudsigelighed og giver mulighed for barnet at samarbejde med den voksne, fordi det ved hvad der skal samarbejdes omkring.
  • Positiv ledelse – De voksne skaber kontakt før opgave, da det er fundamentet for samspil. Ved god stemning og et trygt miljø, lærer barnet hurtigere og nemmere. Ved god ledelse fra de voksne bliver barnet trygt når den voksne tager ansvar når det er nødvendigt.

 

Marte Meo metoden er udviklet af hollænderen Maria Aarts. Metoden er blevet kendt og udbredt i
Danmark siden 1994, og den anvendes i familier, i dagplejen, i daginstitutioner, på
døgninstitutioner, på uddannelsesinstitutioner og senest er skolen kommet til.

Marte Meo metode og principper.pdf